Waanzinnig interessant talent: Meta Heemskerk

Stel je begint met borduren. Na een tijdje vind je patronen uitwerken saai en je besluit quiltlessen te volgen. Maar de quiltpatronen zijn eigenlijk net als de borduurpatronen. En daar vind je geen uitdaging in. Je wilt je eigen ding doen. Hoe pak je dat aan?

Quilt uit serie Gouden Eeuw – Meta Heemskerk

941

Borduurwerk uit serie Doodles – Meta Heemskerk

Dit is ongeveer hoe het begon bij Meta. Haar start in textiele vormgeving is niet anders dan die van jou of mij.  Na de quiltlessen heeft ze nog vele andere cursussen gevolgd. En niet bij de minsten, welbekende namen zoals Cherlyn Martin, Els van Baarle, Cas Holmes, Quilten Speciaal en Distance Stitch van Siân Martin.

Ze werkt graag intuïtief en laat haar handen eigenlijk zichzelf over het werk sturen. Tijdens haar studieperiode bij Distant Stitch is ze gaan experimenteren met 3D-vormen. En belangrijker ze is verandert van materiaal. Ze heeft zich verdiept in het ver- en bewerken van koperfolie. Wat een geweldige stap en haar werk is spannend en vernieuwend. Als je leest hoe ze het koper kleurt en vormt denk ik dat ze thuis inmiddels een soort laboratorium is begonnen. Koper verwerk je toch wat anders dan je katoentje van de markt.

Meta Heemskerk

Meta Heemskerk

Inmiddels begint haar werk bekendheid te krijgen in Nederland en wordt ze regelmatig gevraagd te exposeren. Ik vind het verhaal van Meta bijzonder inspirerend en een mooi voorbeeld hoe anders je kunst zich kan gaan ontwikkelen dan je ooit zelf bedacht zou hebben.  Natuurlijk geholpen door haar onderzoekende geest en haar inzet om te blijven leren. Op de site van textileartist.org staat een heel leuk interview met haar. Natuurlijk in het Engels, maar dat is voor de meeste lezers geen bezwaar.

Afgelopen september exposeerde Meta een klein gedeelte van haar werk op de Nationale Textiel- en Vezel Manifestatie in Doesburg. Daar heb ik haar werk ‘More or Less’ (met alle kleine ronde koperen bakjes) en ‘Not What It Seems’ (het lijkt papier maar het is koper), uitvoerig bewonderd. Het blijft toch een alchemistisch mysterie hoe ze het koper bewerkt alsof het een stof is.

Omdat we natuurlijk graag wat meer willen weten heb ik een paar vragen aan Meta gesteld.

  1. Je hebt de laatste jaren veel verschillende opleidingen gevolgd, fysiek aanwezig en online. De meeste- lezers hebben denk ik wel een beeld van de normale lessen, maar hoe zijn de online lessen? En krijg je geen herhalende elementen met zoveel opleidingen?

Wat ik fijn vond aan een online cursus is dat ik in mijn eigen tempo kan werken. En daarmee bedoel ik dat ik juist altijd heel snel werk. Als ik fysieke lessen zou volgen ben ik gebonden aan het programma van de opleiding.

Ik had me opgegeven voor Quilten Speciaal van het Quiltersgilde, maar was niet geselecteerd. Toen ben ik de Distant Stitch cursus gaan doen. Onverwacht mocht ik toch nog meedoen met de QS opleiding, maar ik wilde Distant Stitch ook afmaken. Zo deed ik dus twee cursussen tegelijk. Maar dat was goed te combineren. Soms waren er kleine dingetjes die in beide cursussen voorkwamen, maar toch weer op een andere manier.

©-meta-heemskerk68

Geborduurd koper – Meta Heemskerk

Voordat ik met de online cursussen begon heb ik wel lang getwijfeld bij iedere cursus, omdat ik bang was dat ik het niet zou kunnen.

Ik vond vooral de DS cursus wel een grote uitdaging. Je werkt met modulen en bij elke nieuwe module dacht ik dat het te moeilijk was en ik het niet zou kunnen, maar doordat je geleidelijk aan door de hoofdstukken werkt valt het uiteindelijk allemaal op zijn plaats.

Een voordeel van een online cursus is ook dat je het idee hebt dat je privéles hebt. In een groep wordt de aandacht van de docent verdeeld. Bij een online cursus is de docent er alleen voor jou op het moment dat ze feedback geeft. Vooral de feedback van Siân Martin was altijd heel uitgebreid en ze heeft steeds geprobeerd om mij te pushen, niet te snel tevreden te zijn maar een stapje verder te gaan.

Er zijn heel veel fysieke workshops te volgen op allerlei gebieden, maar ik vind dat je daar lang zoveel niet van leert als van de Distant Stitch cursus die ik heb gedaan en in verhouding is het daardoor veel duurder.

Een nadeel van een online cursus zou kunnen zijn dat je geen contact hebt met medecursisten. Ik vond dat niet zo’n probleem, maar doordat de Distant Stitch cursisten een blog hebben waarop ze hun werk zetten voor de docent kun je op die manier wel zien hoe anderen werken en contact hebben via de blogs. Ook is er een Facebook groep. Zelf heb ik voor de eerste DS cursus en gedeeltelijk voor de tweede een besloten blog gehad. Ik vond het niet zo’n prettig idee dat elke willekeurige persoon mijn cursuswerk kon zien.

Koper en textiel

Koper en textiel – Meta Heemskerk

  1. Ik vind jou en je werk echt een goed voorbeeld hoe je als kunstenaar kunt evolueren van het ene materiaal en werkvorm naar totaal andere. Al je eerdere werk is eigenlijk 2D en nu is alles 3D. Hoe zie je dit zelf en past dit beter bij je?

Door Distant Stitch ben ik 3D gaan werken. Ik vind het fijn om te knutselen, heb ik altijd gevonden, en dat kan meer met 3D werk. Het is niet altijd even praktisch omdat het werk meer ruimte inneemt dan een plat werk en helemaal al een textielwerk, want dat kun je oprollen en bewaren. Maar ik zal ongetwijfeld ook weer een keer teruggaan naar 2D werk.

  1. Je hebt een duidelijke voorkeur voor koper in verscheidene vormen. Hoe gecompliceerd is dit materiaal om mee te werken? En kun je altijd aan je materialen komen?

Ik vind heel veel materiaal op het internet, gewoon door te googelen. Het voordeel van koper is dat het stevig is. Met textiel moet je vaak verstevigende hulpmiddelen gebruiken als je 3D wilt werken. Ik vind wel dat ik nog weinig doe met de naaimachine sinds ik met koper werk. Het meeste werk maak ik met de hand. Maar dat zal op een gegeven moment wel weer veranderen. Ik hou van afwisseling en ongetwijfeld verzin ik wel weer iets nieuws waarbij ik de machine nodig heb.

©-meta-heemskerk38

Koperdraad – Meta Heemskerk

  1. Na zoveel jaren opdrachten maken voor verschillende opleidingen, ben je nu weer volledig ‘vrij’ bezig. Is dat even wennen of geeft dit een boost aan inspiratie?

Ik moest zeker even ‘afkicken’ na de laatste cursus. Ik keek erg uit naar het moment dat ik meer vrij kon gaan werken, maar toen het zo ver was kon ik een poosje mijn draai niet vinden. Ik miste een

doel om naar toe te werken en ging veel verschillende dingen doen. De laatste tijd heb ik veel uitnodigingen voor exposities gekregen en dat geeft me nu weer een nieuw doel en reden om wat langer met een bepaalde techniek of thema te werken.

©-meta-heemskerk3

Not As It Seems 0 Meta Heemskerk. Note: Een leuke toevoeging van Meta over dit werk. (Toen ik de vorm had gemaakt, met als inspiratie een Lipton theezakje, noemde Sian (Distant Stitch) het een ‘humbug’. Ik kende dat woord alleen uit ‘A Christmas Carol’ van Charles Dickens. Ik heb toen opgezocht wat het precies betekende. Het heeft te maken met ‘hypocriet’ zijn en ‘voor de gek houden’. Omdat de vorm ook voor de gek houdt, het lijkt een driehoek maar is het niet.)

  1. Er zijn in de kunstwereld allemaal etiketten om je werk in onder te brengen. Het etiket schept ook de verwachting hoe de kunst er uit zal zien. Wat vind jij er van dat textiel apart genoemd wordt? En valt je huidige werk niet gewoon onder ‘beeldend?’

Ik vind het heel irritant dat textiel heel vaak niet genoemd wordt als het om de verschillende categorieën in de kunstwereld gaat. Maar het helpt ook niet dat de textielkunstwereld zelf wel erg geneigd is om zich af te zonderen, door consequent het woord textielkunst en textielkunstenaar te gebruiken. Eigenlijk zouden we het gewoon kunst en kunstenaar moeten noemen. Misschien zouden we vaker moeten proberen om gemengde exposities te maken, dus niet alleen textielkunst maar van alles bij elkaar.

Mijn werk zit er eigenlijk een beetje tussenin. Ik noem het zelf meestal beeldende en/of decoratieve kunst, gemaakt met textieltechnieken.

More or Less

More or Less – Meta Heemskerk

  1. Je maakt ook encaustic werk. Ik ken dat alleen als een uitstrijkbaar zelfvormend medium. Kun je iets uitleggen over jouw werk?

Je kunt op veel verschillende manieren met encaustic werken. Ik heb nog niet zo veel uitgeprobeerd. Eigenlijk alleen maar collages van geverfd papier met daarover heen lagen encaustic medium (bijenwas met hars) en wat ik zelf (sch)etsjes noem. Op een ondergrond breng ik een aantal lagen medium aan. Daar maak ik met een scherp voorwerp een snelle tekening in. Vervolgens breng ik een laagje olieverfkrijt aan; dat wrijf ik goed in de groeven van de tekening. Dan verwijder ik de meeste verf weer en de verf in de tekening blijft zitten. Het meeste werk zit eigenlijk in de voorbereiding. Het papier in stukken snijden, het encaustic medium maken, de lagen was aanbrengen. Als ik dan een flinke voorraad ondergrondjes heb kan ik lekker snel gaan (sch)etsen. Meestal maak ik er een flink aantal achter elkaar omdat elk schetsje maar een paar minuten nodig heeft en ik houd van die snelle manier van werken.

voorbeeld-collage encaustics

voorbeeld-collage encaustics – Meta Heemskerk

 

Ik hoop dat het verhaal van Meta jullie ook geïnspireerd heeft. Ik ga zeker met een ander oog naar alle mogelijke materialen kijken. Kijk nog goed naar de foto’s, vooral hoe mooi ze het koper geverfd en bedrukt heeft. Geweldig. Wil je Meta’s werk ‘real life’ zien? Ze staat dit jaar nog op de Handwerk- en Quiltdagen te Nieuwegein (26 t/m 28 nov.).

©-meta-heemskerk86

Bedrukt koper – Meta Heemskerk

Interview op TextileArtist: Hier

Website van Meta Heemskerk: Hier

 

 

 

 

 

Eén reactie

  1. Pingback: more beads | Meta Heemskerk

Reacties zijn gesloten.