creatief op het werk

Creativiteit en creatief, zoek de verschillen

Wat vind jij van het woord creativiteit? Ik gebruik het natuurlijk zelf best vaak en misschien dat ik het mij daardoor ook opvalt dat creativiteit best vaak gebruikt wordt in contexten waarvan ik mij afvraag wat daar dan creatief aan is. Het is als de rode auto theorie, je overweegt een rode auto te kopen en ineens is de wereld vol rode auto’s. Ik vraag mij ineens af, is kunst maken wel creatief? Waar kwam ik mijn rode auto tegen? Vooral heel veel in vacatures en bij bedrijven die andere bedrijven, of het nu de CEO’s zijn of de werknemers lager in de rangorde, gaan leren hoe ze creatief kunnen gaan denken. 

Creatief als gevraagde vaardigheid in sollicitatieland.

Inmiddels heb ik zelf afscheid genomen van de noodzaak tot solliciteren door mijn leven om te gooien en te gaan doen waar ik blij van wordt, en waarbij dat mijn talenten kunnen gaan bloeien. Maar oude gewoontes zijn lastig los te laten en ik zit soms nog vacatures te bekijken. En daarin vragen ze heel geregeld om creativiteit! 

Je bent van nature ondernemend, commercieel en creatief, maar houdt ook duidelijk het beoogde resultaat in het oog….

Je bent ontwerper, ondernemend en creatief; Creatieve stedenbouwkundig – en/of landschapsontwerper*. Voor de locatie Utrecht zijn wij op zoek naar een creatieve

Creatief en out-of-the-box. Vernieuwende online contentstrategie en content creatie. Binnen het team is ruimte ontstaan voor een ondernemende Junior Adviseur..
Toont lef, klantgericht, ondernemend, betrouwbaar, hoog organisatie-bewustzijn, goed samen kunnen werken, initiatiefrijk, creatief, flexibel, enthousiast, maak
Je hebt passie voor je vak, bent ondernemend, neemt initiatief en wacht niet af. Je lost problemen creatief op, hebt een doordachte product scope en toont

Zomaar wat vacature teksten die ik geplukt heb van één pagina vacatures. De bijbehorende functies gaan over het gehele werkveld. Ze zoeken creatieve: product managers, lead data scientists, creative producers, floormanagers, online marketeers, junior advisors, sales executives, herstelcoaches, cateringmedewerkers, medewerkers telemetry, gezinsouders, test coördinators, en meubel monteurs. Alleen de functienamen al!

Je ziet overal de wens tot creativiteit, van hoog tot laag, technisch, zorg, ICT, financieel, kantoor, detail en groothandel. In welke sector dan ook, creativiteit is booming. 

Wat bedoelen ze nu eigenlijk met creatief?

Natuurlijk zijn dit een soort verkooppraatjes maar ze laten toch een soort denkwijze over creativiteit zien. En meestal wordt creativiteit dan gekoppeld aan eigenschappen zoals: ondernemend, probleemoplossend, flexibel, en het geweldige ‘out of the box’. Snel kunnen schakelen, meteen kunnen inspringen, de boel weer op poten zetten, originele ideeën implanteren, maar wel vandaag want de targets moeten gehaald.

Als creatieve werknemer weet je problemen te tackelen en binnen no-time, na misschien één nachtje slapen, hooguit, buitengewoon innovatief op te lossen. Wauw! Wie wil dat niet zijn of zo’n werknemer hebben? Ze hebben helemaal gelijk, dit is dé ‘need-to-have’ eigenschap van dit moment. Helemaal plastic fantastic toch?

Wat zegt Google over creativiteit?

Ik ben dus ook ondernemer of ZZP’er, zoals de belastingdienst aangeeft, en dan is het handig om in beeld van je (toekomstige) klanten te komen. Hoe breng ik mijn website onder de aandacht? Marketing en SEO, als ondernemer ben je van alle markten thuis. Voor de ranking in Google is het handig om gebruik te maken van keywords. Dus eens kijken wat het woord creativiteit oplevert.

Als eerste, de Carriëretijger en Wikipedia. En daarna heel veel sites die gaan over wat creativiteit is en hoe we het kunnen ontwikkelen. Want onze wereld is maakbaar en creativiteit dus ook. Het gaat dan natuurlijk wel over creatief denken en de talloze bedrijven die ons dat kunnen leren, stimuleren en ontwikkelen zodat we in de bovengenoemde arbeidswereld zó ontzettend creatief kunnen zijn. 

Daarna komen de kinderen aan de beurt. Die gaan we al jong stimuleren om creatief te zijn. Of hier ook vuile handjes bijhoren, is me niet 1, 2, 3 duidelijk.  Hier en daar popt dan ook ‘creatief met Action’ of iets dergelijks op. En dan op pagina 14 of 15 komen pas de eerste kunstcoaches of kunstenaars voorzichtig om een hoekje kijken. 

Ik denk dat ik het woord creativiteit niet veel meer ga inzetten als keyword. Het lijkt me dat ik en mijn doelgroep (jullie, mijn beste lezers) hier niet gaan zoeken. 

Nu ga ik zoeken op creatief

Dan verandert het beeld iets. Naast trainingen en creatief onderwijs komen er ook winkels met hobbyspullen en creatieve centra naar voren. Er is dus schijnbaar een verschil tussen creativiTEIT en creatief ZIJN. Dat is vreemd hè. Je zou denken wanneer je creatief denkt, dat je dan ook creatief doet. Als ik wat pagina’s verder klik bij Google vind ik bij ‘creatief’ steeds meer bedrijven staan waarvan ik denk: dat klinkt leuk, anders, nieuwsgierig. Creatieve buffetten, boekhouding (jawel), kapsalon, muffins, brillen, en hoe je goedkoop creatief in je huis aan de slag kan gaan. 

Er bestaan dus twee werelden, creativiteit en creatief. En hoewel ik mij meer herken in de laatste categorie, meer dan bij de eerste categorie, is het nog niet helemaal mijn creativiteit. In een volgend blog ga ik er verder op in wat ik bedoel met mijn creativiteit.

Mocht je trouwens inspiratie zoeken om je creativiteit aan te jagen, kun je eens kijken bij mijn cursus: Inspiratie Boost.