Creative Strength Training week 7, Wat is jouw stijl?

Het boek slaat nu echt een analyserende fase in. Eigenlijk is het best confronterend om bewust naar je eigen werk en methodes te kijken. Hoe werk ik eigenlijk? Wat wil ik? Wat zijn mijn sterke en zwakkere punten in het werk? Hoe kan ik me verder ontwikkelen? En deze week dus, waarin onderscheid mijn werk zich?

Handschrift herkenbaarheid

Ontwikkel je eigen handschrift is een veelgebruikte term bij kunstzinnige ontwikkeling. Het gaat dan eigenlijk over herkenbaarheid. Kunnen we in één oogopslag zien dat dit werk van jou is? Denk aan Van Gogh. Zelfs de mensen die nog nooit één van zijn schilderijen in het echt gezien hebben, herkennen een ‘Van Gogh’. Nu is dit natuurlijk een buitengewoon voorbeeld. En het geldt dan vooral ook voor zijn latere periode, met de welbekende dynamische lijnenspel en opvallende kleurkeuzes. En ik denk dat het een natuurlijk evoluerend proces was bij hem en niet gebaseerd op doordachte weloverwogen keuzes. Maar het wel een heel duidelijk voorbeeld. 

Een van mijn favorieten van Vincent. ‘Bezeten’ Cypres

Herkenbaarheid als queste

We zijn altijd zoekende als kunstenaars. Hoe vertalen we onze ideeën naar een beeld? Hoe combineer je betekenisvol met aangenaam om naar te kijken? En zeker bij textiel en mixed media wordt er veel tijd besteed aan het aanleren van veel verschillende technieken. Hoe onderscheid je jezelf als er velen zijn die allemaal op dit moment bezig zijn met shibori of eco-verven? Hoeveel aquarelschilders zijn er op de wereld? Hoeveel keramiekkunstenaars, bronsgieters, olieverfschilders, quilters en vilters? De techniek die ze gebruiken, zal ze niet onderscheiden van de anderen, wel hoe ze deze techniek gebruiken en hun verhaal. 

Koester bezetenheid

Bezetenheid, dat is een sterk woord. Een beetje op het randje van de waanzin. Maar het kan ook heel positief zijn. Als je ergens zo vol van bent. Een ander woord dan focussen. Wat op zich een prima woord is, maar wel een beetje een mode woord. We moeten ons zo vaak focussen of de focus leggen op. Oftewel concentreer je op een paar belangrijke punten. Welke technische processen vind je zo geweldig dat je graag daar langer of misschien wel heel lang, mee bezig wilt zijn? En welke thema’s of onderwerpen raken je zo dat je ze steeds weer kunt gebruiken zonder verveeld te worden. Ze steeds opnieuw te kunnen zien, zodat ze fris blijven? 

Je hoeft niet altijd de zwaarte in te gaan bij het vinden van een thema of onderwerp. Natuurlijk kan er niet genoeg aandacht gaan naar milieuvervuiling, armoede of vrouwenemancipatie. Maar als daar je gedrevenheid niet ligt, dan zal het nooit een bezield werk worden. Je kunt ook een sterke voorkeur voor kleur, vorm, lijnen of madeliefjes hebben. Daar is helemaal niks mis mee. 

Als voorbeeld geef ik je, in de serie beroemde schilders, Degas. In zijn zoektocht naar de perfecte menselijke houdingen heeft hij honderden ballerina’s geschilderd. Zal hij daarbij gedacht hebben, ‘alweer een ballerina’? 

Ballerina’s Degas

Moeilijk?

Objectief kijken naar je voorkeuren en werk is lastig. Voor de een lastiger dan voor een ander. Neem hiervoor ruim de tijd. Het is een proces wat zich niet laat dwingen tot een afgebakend moment. Inzichten komen niet op bestelling. Raak dus niet gefrustreerd hierin. Kom je niet verder, laat het dan een tijd los. Gebruik je schrijfmomenten om zelfonderzoek te doen. Schrijf er gerust een paar schriften voor vol. Kom je niet verder? Vraag hulp. Laat ‘frisse’ ogen meekijken. Succes! 

Overweeg je om creatief coaching te krijgen? Kijk nog eens naar mijn bundelgroepen, ik ga een programma hiervoor opzetten met de CST als invalshoek.